pátek 20. června 2008

Auta na Zélandu III.

Asi už poslední článeček se svými zkušenostmi kolem aut na Zélandu bych rád věnoval jejich pořizování. Čeho se vyvarovat, kde nakupovat a co si pohlídat. Přecejen když jsem dorazil do Aucklandu a chtěl jako naprostý laik auto, uvítal bych cokoliv.

Moje story je poměrně přímočaré: Camry jsem koupil v Backpackers Carmarket v East Street v Aucklandu. Je to v centru města, pořád mají v nabídce pár ojetin. Camry jsem pak prodal na nedělním trhu ojetých aut v Ellerslie v jižní části Aucklandu. Druhé auto jsme s Danou koupili přes inzerát v backpackerech. Hodně lidí nabízí auto tímto stylem, ale záleží na sezoně. Prodej jsem pak zopakoval v Ellerslie v neděli.

Co se týče Bacpackers Carmarketu, tak bych doporučil se mu vyhnout. Možná stojí za to se zajít podívat na horní hranice cen, ale jinak jsou poměrně nekorektní, ačkoliv se to na první pohled nemusí zdát. Bavil jsem se na jednom z Aucklandských trhů ojetin s maorem, který mi potvrdil, že nikdo z místních by tam určitě nešel pro auto a že jsou vyhlášení vysokými cenami. Mají v nabídce dost služeb: udělají vám za NZ$35 tzv. lemon check (dostanu se k němu později) a za NZ$140 si můžete nechat auto zkontrolovat v dílně hned naproti. Problém je, že v AA stojí lemon check NZ$25 a pro členy jen NZ$20. Technická kontrola od AA je myslím za NZ$105, ale nejsem si jist. Každopádně je dílna pravděpodobně hodně spřízněná s marketem a málokdy vám auto nedoporučí přičemž kontrola je (vzhledem k ceně) hodně povrchní a prakticky se rovná WOFce (která je za NZ$25).

Lepší situace je pak na sobotním a nedělním trhu ojetin. V sobotu je menší v centru města, nevím už přesně kde, ale někde v této oblasti. Zkoušeli jsme na něm prodat Camry, bylo to v lednu. Sice bylo pěkně, ale moc zájemců nepřišlo. Na místě je přítomen mechanik (taky prodával nějaká auta ;-), můžete si zaplatit lemon check a případně si rovnou nechat auto převest na sebe. Je to opravdu daleko jednodušší, než v CZ. Převod je za NZ$15.

Největší a nejlepší aucklandský market je pak bezpochyby v Ellerslie každou neděli. Pokud kupujete, je opravdu z čeho vybírat, ceny jdou během dne dolů i o pár stovek dolarů, je tu mechanik, je tu lemon check a je tu bezproblémová možnost převodu auta. Začína kolem deváté ráno a koná se na parkovišti u závodiště. Prodal jsem tam obě auta a nejspíš bych tam i další kupoval. Vždycky jsem tam viděl aspoň 150 - 200 aut všech možných značek. Jezdí tam spousty travellerů zbavit se svých kombíku, vanů a dalších vraků, kteří vynáší ty plechovice do nebes jen proto, že musí příští týden sedět v letadle zpět do Evropy a chtějí se ho zbavit :o)

Kupování auta v bazaru jsem nezkusil, ale zkusili jsme nákup na inzerát, kterých je pořád v backpackerech spousta. Auto jsme si poprvé prohlídli, následně jsme si v AA nechali udělat lemon check a při doplňující druhé prohlídce už jsme ho koupili, protože mělo novou WOFku a Němec vypadal poměrně důvěryhodně. Měli jsme si nechat od mechanika prohlídnout celý auto, pravděpodobně by přišel na problém s přední nápravou a asi by nas i upozornil na nutnou výměnu rozvodového řemene, o které píšu v prvním článku. Taková prohlídka se údajně dá domluvit předem a příjde na něco kolem NZ$50. Další možnost je pak autorizovaná prohlídka od AA servisu, která je ovšem dvakrát dražší, ale je nejspíš i důkladnější.

Samy se každopádně můžete podívat na gumy, jestli jsou sjetý rovnoměrně, jak je sjetá rezerva, kdy byl naposledy měněn olej - podle paragonu, což je pro diesel jednou za 10 000 km a pro benzín jednou za 15 000 km. Dál se podívejte, jak je stará baterka - starší než 3 roky může kdykoliv odejít a odejde fakt nečekaně a najednou, zažil jsem to (9/11/2001). Podle najetých kilometrů pak stav rozvodového řemene, který se mění jednou za sto tisíc - pokud má před výměnou, měli byste ukecat slevu tak NZ$250. Podívejte se na víčko chladiče, jestli není od oleje a na víčko oleje v motoru, pokud je zasraný od chladící kapaliny, může být prasklá hlava motoru a to je pak oprava za cenu ojetiny. Zjistěte, jak zabírá spojka a zkuste, jak se řadí všechny stupně. U automatu je dobrý zkoušet, jak auto zabírá na brzdě na jednotlivý stupně. Určitě se svezte, řiďte a zkuste vůli řízení a jestli netáhne doleva nebo doprava. Na všechno můžete ukecat slevy případně se poohlédnout jinde, že.

Teď se ještě zmíním o lemon checku. Narozdíl od CZ je na Zélandu centrální registr vozidel daleko bohatší. Ukládají se v něm například informace o tachometru při každé WOFce, jestli je na vozidlo vázán nějaký dluh, plus samozřejmosti typu jestli je importováno nebo koupeno na NZ, jestli není kradené, jak je na tom s registrací/WOFkou/diesel tax. Všechny tyhle informace dostanete za NZ$25 v AA (členové za NZ$20) a hodně doporučuju si je pořídit. Znám případy šťastných majitelů vozidla, kterým byl jejich miláček zabaven jen roto, že s ním některý z předchozích majitelů ručil za svojí novou televizi. Jim pak zbydou jen oči pro pláč.

Tak to je ode mne všechno.

Žádné komentáře: