čtvrtek 5. června 2008

Auta na Zélandu I.

Měl jsem na Zélandu už dvě auta, obě byly Toyoty a obě byly supr. Samozřejmě to nebyly nový kusy, takže jsem s nimi měl nějaký ty problémy.
První byla naprosto vychytaná Toyota Camry GS Wagon z roku 1994. Měla třílitrový šestiválec, 24 ventilů, automatickou převodovku a jako správný kombík vyšší třídy obrovský kufr. V kufru jsem měl plnohodnotnou matračku a v pohodě jsem v něm spal. Jezdil jsem tehdy s Broňou a s Igorem a ve třech jsme neměli problém. Najel jsem s ní kolem 5 000 km.
Hliníková kola s gumou 235/45R17 se nakonec ukázala jako jediný problém. Jezdil jsem s ní víc než měsíc a v průběhu onoho měsíce se mi začaly přední gumy rozpadat dosti podivným způsobem. Musel jsem je okamžitě vyměnit za $420 a za pár dni nato sem musel měnit i zadní. Chyba byla v zadních blatnících - guma se do nich nevešla a odírala se z boku. Věc, které si člověk při nákupu jentak nevšimne. Safra. Nakonec jsem se Camry zbavil 6. ledna, když přijela Danha. Jednak měla problém gum, spotřeba kolem 12l je při rostoucích cenách taky šílená a v neposlední řadě jsme chtěli mnohem pohodlnější VAN. Prodal jsem ji v Aucklandu v Ellerslie na nedělním car marketu. Měl jsem spousty zájemců ;-)
Druhé auto už jsme měli společně s Danhou. Malý spolehlivý VAN Toyota TownAce DX opět z roku 1994. Koupili jsme ho od Němce v Aucklandu. Měl vyvěšený inzeráty různě po hostelech. Měl super-úsporný a super-líný dvojlitrový klasický diesel, takže sme si pomaloučku hrkali po Zélandu a vozili si svůj nový domov všude ssebou. Najeli jsme s ním asi 15 000 km.
Pár dní po koupi začala svítit kontrolka nutné výměny rozvodového řemene. Chytlo nás to uprostřed Forgotten World v centrální části severního Ostrova. Je to fakt díra, kde jsou jen farmy. Naštěstí jsme ještě dojeli do městečka Taumarunui a objednali se k servisu přímo u Toyoty. Strávili jsme v blízkem kempu 3 dny čekání - utekl nám bohužel Levin Organic Festival, ale nakonec nám Fandu dali do kupy za $274. Dál už jezdil skoro bez problému až jsme přišli na problém s ... gumama. Bylo to na Jižním Ostrově u Christchurch. Přední náprava byla naprosto šejdrem a obě gumy byly sjetý na vnitřní straně. Koupili sme nový, lehce jetý a nechali vyladit geometrii celkem asi za $200. To vydrželo dlouho, ale za dva měsíce nám v Taupo při výměně oleje řekli, že přední pravá je zase uvnitř sjetá. Prostě náprava nebyla úplně v pořádku. Nechali jsme zas udělat geometrii a frčeli dál. nakonec v květnu vyměnili předni gumu za rezervu, vyladili auto, koupili nový zadní gumy za $80 (hnaná náprava, takže už byly normálně sjetý) a po prodloužení/koupení WOFky prodali dál spokojenému majiteli - kiwimu z Aucklandu.
Každopádně asi do auta jen tak nepůjdu. Šílená díra na peníze. Nejenže závratně stoupají ceny ropy a ropných produktů, ale i ten věčný servis a poplatky ... tfuj! Dobrým řešením zdá se mi býti vozidlo služební ;o)

Žádné komentáře: